Single Blog

Efektywne działanie bez poczucia chaosu i presji.

Czy da się działać produktywnie a jednocześnie bez poczucia chaosu i presji?

Gdyby to było możliwe w Twoim życiu, jak być się czuł, co byś zyskał?

Słyszymy oraz sami wypowiadamy stwierdzenia, że nie mamy czasu na to co najważniejsze, że nie jesteśmy w stanie sprostać wszystkim zadaniom, jakie przed nami stoją a w dodatku gdyby nam się chciało, tak jak się nie chce… Oraz życzenia, żeby to, co robimy przynosiło wymierne efekty.

Czego zatem potrzebujesz i jak to wprowadzić w życie?

Każdego nowego miesiąca, tygodnia i dnia, czeka na Ciebie cała masa działań, zadań do wykonania, spraw do załatwienia, spotkań do odbycia i telefonów do wykonania.

Pewnie chciałabyś znać złotą regułę, jak się tym wszystkim nie zniechęcić, jak nie popaść w chaos myśli i działań.

Według mnie, nie ma jednego sposobu, na produktywne i efektywne działania. Jest to bardziej złożony system, gdzie ważnymi składowymi są: twoje nastawienie, świadomość tego, co naprawdę dla Ciebie istotne i czemu to ma służyć, jak również organizacja czasu i systematyczność.

Na początek zastanów się kiedy działasz efektywnie. Co sprzyja twojej produktywności?

Jaka pora dnia jest dla ciebie najlepsza, czego potrzebujesz, jakie warunki zewnętrzne sprawiają, że lepiej Ci się pracuje?

Jak już to wiesz, zadbaj o swoje miejsce pracy, o swoją kondycję, poziom koncentracji i ustalenie planu działań.

Zapewne większości z nas lepiej się pracuje, gdy jesteśmy wypoczęci, gdy wcześniej mieliśmy zapewnioną odpowiednią ilość snu. Kolejnym sprzyjającym czynnikiem jest dotlenienie mózgu i rozruszanie ciała, tu kłaniają się wszelkie formy aktywności sportowej- bieganie, ćwiczenia, joga, jak również ćwiczenia oddechowe. Przyjazne otoczenie, porządek, również może mieć znaczenie, jeżeli chodzi o zmniejszenie poczucia chaosu wobec ilości zadań przed którymi stoimy.

Kluczową kwestią, jest stworzenie plan działań. Twoja własna lista rzeczy do zrobienia.

Często jest tak, że większość naszego czasu mija na załatwianie spraw, które w żaden istotny sposób nie działają na naszą korzyść, nie rozwijają nas, nie sprawiają, że jesteśmy bliżej osiągnięcia naszych życiowych celów.

Dlatego, zajmij się sprawami, które są dla Ciebie faktycznie najważniejsze, niekoniecznie będą to te najpilniejsze.

Zadania ważne, to takie, które są znaczące dla osiągnięcia naszych celów. Natomiast pilne, to sprawy niecierpiące zwłoki.

Wypisz wszystkie swoje zadania a następnie podziel je na odpowiednie grupy* :

  • Ważne i pilne np. istotne spotkania, bliskie terminy realizacji,
  • Ważne i niepilne np. strategie naszego biznesu, poprawa obszaru relacji, rodzina, zadbanie o siebie
  • Nieważne i pilne to często tzw. wrzuty, rzeczy konieczne do wykonania, które jednak nie przybliżają nas do osiągnięcia wyznaczonych przez nas samych celów, narzucone z zewnątrz
  • Nieważne i niepilne  tu znajdują się np. media społecznościowe, pożeracze cennego czasu

Kiedy mierzysz się z natłokiem zadań i rzeczy do wykonania, warto odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania:

Co z tej listy muszę zrobić, aby osiągnąć to, czego chcę naprawdę?

Które z tych działań, będą miały największy wpływ na poprawę mojego życia?

Okaże się zapewne, że to co naprawdę ważne nie musi, na ten moment, oznaczać tego co pilne. Mając tego świadomość, warto już teraz, poświęcić im więcej uwagi i swojego czasu. To co niesie za sobą wartość i sens, stanie się niezastąpionym paliwem motywującym Cię do działania.

Zastanów się przy okazji, z czego możesz w ogóle zrezygnować, co możesz delegować lub po prostu uznać za nieważne. Nie marnuj swojego cennego czasu. Wykorzystaj go jak najbardziej produktywnie, by potem cieszyć się chwilą odpoczynku i świadomością dobrze wykorzystanego dnia, tygodnia, miesiąca.

Jak jeszcze możesz sobie pomóc? Ta jedna rzecz.

Filozofia jednej rzeczy, mówi o skupieniu się na świadomie wybranej, bardzo istotnej dla nas rzeczy i wykonaniu jej jako priorytetowej.** Może to być składowa naszego najważniejszego celu, do którego dążymy w dłuższej perspektywie czasowej.

Pomocne jest również rozłożenie tego, co w pierwszym momencie nas przerasta na mniejsze elementy. I wykonywanie ich systematycznie, krok po kroku. Działając w taki sposób każdego dnia, nim się spostrzeżemy, będziemy już o wiele bliżej naszego głównego celu.

Gdybyś miał zatem wybrać jedną rzecz do zrobienia dzisiaj, co by to było i dlaczego?

Powodzenia!

* Macierz Eisenhowera
**Jedna rzecz Gary Keller , Jay Papasan

 

Comments (11)

  1. U mnie, przy pracy w / z domu dobrze się sprawdza technika pomodoro. Pomaga mi pozostać skupioną na zadaniu. Natomiast tak, jak piszesz- nie ma jednolitych sposobów, które zadziałają u każdego. Warto eksperymentować i sprawdzać, co jest dla nas a co niekoniecznie 🙂

    1. Rozumiem, chociaż uważam + z doświadczenia, że właśnie z małym dzieckiem, tym bardziej warto popracować nad priorytetami, robić to co naprawdę ważne i mające znaczenie. By potem znaleźć czas dla również dla samej siebie.

  2. U mnie lista sprawdza się rewelacyjnie, ponieważ nie tylko zapisuje sobie co mam zrobić. Póżniej wykreślam już robione zadania. Daje mi to niesamowitą motywację do dalszej pracy. Kobiety mają tak, że patrzą na to czego jeszcze nie zrobiły, a zapominają o tym czego już dokonały.

  3. Dla mnie bardzo ważne było uświadomienie sobie tego, jak rożnie wygląda moja wydolność (szczególnie ta intelektualna) w ciągu dnia. Sporo czasu minęło, zanim zrozumiałam, że jak się do tego rytmu nie dostosuję, niczego nie posunę do przodu. Najtrudniej było pogodzić mi się z tym, że wieczorem już nie myślę i nie daję rady. Kiedyś uczyłam się nocami, czytałam… Ale to było “przed dziećmi” i lata temu. Teraz niestety… Moja “sowa” się zestarzała i zmęczyła życiem 😉 Za to “skowronek” ma się coraz lepieju 😉

  4. Dobry wpis! Ile razy siadam do komputera to panikuję, że tyle rzeczy do zrobienia i nie wiem, od czego zacząć. Zaczęłam pisać listy zadań i sobie powoli wykreślać wszystko, co zrobię To pomaga

Post a Comment